16 January, 2009

apa salah mereka?

hari ini, update something keinsafan sikit, about palestin. ntahlah, tiba tiba je aku rase aku nak semua orang tahu kesusahan dorang. aku tahulah, bukan korang tak boleh baca paper // whatever tapi saja untuk keinsafan selNumbered Listuruh warga blogger. everyday kott kite bace kat paper, keganasan israel kat palestin. dorang// rakyat palestin kurang makan, takde rumah, ilang keluarga. serius shit! sekarang baru aku tahu betape bertuahnye kite duk kat malaysia yang everything cukup tapi tak penah nak hargainye. kite still rase kite kurang semuenye. then yang jadi mangse kanak-kanak pulak tu. come on lah! budak-budak tu bukan tahu ape-ape pun, ntah ntah idup mati pun dorang tak tahu ape kebendenye tu. aku tak boleh bayangkan everyday budak-budak kecil jadi mangse that fucking israel tu. beragaklah! kesian kott. kite kat malaysia tak bolee buat ape-ape selain tengok/bace/kesian. tu je yang mampu kite buat, lepastu memboikot barangan dorang, ntahlah, boikot memboikot nie pon aku tak tahu tu cara yang betul // tak. betul tapi takkan berjaya 100%. taktahulah, perkara mcm nie sensitif sikit.kite fikirlah sendiri. ermm, aku yang lemah cam niejust mampu pandang && melihat saje. kite manusia, diberi kepale otak yang besar untuk berfikir, fikirlah sendiri. kalu bermampu, berikan sedikit sumbangan. besar maknenye. aku rase aku sangat bertuah born in MALAYSIA. kite aman tanpa sebarang peperangan, aku harap kita semua hargai bende tu. bukan mudah nak aman mcm kat malaysia nie. sekurang-kurang kite bole bergerak bebas tanpa rase worry about safety//whatever.


aku tak bolee bayangkan kalu lah budak nie adalah adik aku/cousin aku/sesape yg aku kenal. meraung kott. korang rase patut ke, baby yang comel macam nie mati, no! aku tak bolee sangkal maksud ajal tapi kalu palestin tak mcam nie atau israel tak serang. mungkin budak nie ade masa depan yang cerah tapi yeahh! ajal rite. cube dye ajal dengan cara yang tragis.


semua yang jadi mangse adalah kanak2, kesian sangat tapi ape kan dayee. bayangkan kalu kite jadi budak mcm gambar kat atas tu, kite tgk adik kite sendiri. adoyai! sedehnye tapi hmm!
perkare mcm nie mcm sensitif skit tapi kite yang bolee berfikir, kite fikir sendiri je lah. aku harap semua yang membace nukilan kecil macam aku nie. wujudkan sedikit keinsafan dan berdoa, manelah tahu satu hari nanty dorang freedom jugak.

insyaallah

aku just nak perkara yang betul dalam idup aku && aku harap cara ini adalah cara yang betul sbb aku nie cepat insaf tapi cepat ilang insafnye. hehe. kite kempen ramai2 eh!



No comments: